טכניקת מאליגן

שיטת מאליגן

שיטת מאליגן הינה שיטת טיפול בפיזיותרפיה שבה משפרים את תפקוד המטופל ועוזרים לו בהורדת הכאב ע"י תנועות במפרק. שיטת מאליגן מתבססת על כך שבזמן פציעה/מגבלה כלשהי בתפקוד, מנח המפרק לא נמצא במנח האידיאלי שלו ולכן יכולת המטופל נפגעת. טכניקת מאליגן פותחה על מנת להתגבר על בעיה זו ועוזרת בתיקון הליקוי.
המפרקים בגוף שלנו בנויים כך שהצורה שלהם יחד עם כיוון סיבי השריר והגיד, עובי הסחוסים, מיקום כיוון סיבי הרצועה והקפסולה סביב המפרק, יקלו עלינו את התנועה ונוכל לבצע אותה בצורה נשלטת. שינוי באחד מהנ"ל, עלול להביא לשינוי קל במנח המפרק במהלך התנועה ולגרום לכאב או הגבלה בטווח התנועה. הטיפול בטכניקת מאליגן: במהלך הבדיקה, הפיזיותרפיסט יוודא שתנועה של המפרק לכיוון מסוים אכן מועילה למטופל, הן מבחינת הורדת כאב והן מבחינת שיפור בביצוע הפונקציה. משנמצא המנח שמשפר את תפקוד המטופל, יבצע הפיזיותרפיסט תנועתיות במפרק, בעזרת רצועה מיוחדת או בעזרת הידיים.

בעת הטיפול יקפיד המטפל על מספר עקרונות:

• ללא כאב – התנועה צריכה להתבצע ללא כאב או עם ירידה משמעותית ברמת הכאב מהרמה שהמטופל נמצא בה.
  • תוצאה מיידית – המטופל אמור להרגיש הטבה מיד לאחר ביצוע טכניקת מאליגן.
  • הטבה לזמן ארוך – חשוב שההטבה תישאר למשך זמן ארוך ולא תיעלם לאחר מספר שעות.