פריצת/בלט דיסק מותני

Lumbar Herniated Disc

הדיסק שנמצא בחוליות עמוד השדרה, מהווה חלק משמעותי בגב, בהיותו בולם זעזועים בין החוליות, תומך בגב ומאפשר טווח תנועה רחב.
בעת פריצת דיסק, חלק מהנוזל הפנימי יוצא החוצה, והדיסק עלול לגרות את העצב ולגרום לכאבי גב ורגליים.
סימפטומים של פריצת דיסק בד"כ מתחילים מסיבה שלא נראית לעין, והם מופיעים עם הזמן.
פריצות הדיסק לרוב, מתרחשות אצל גילאי 35-50.
לעיתים יש שימוש במונחים שגויים כגון "החלקת דיסק", מה שיכול לבלבל את האוכלוסייה כי הדיסק עצמו לא זז אלא החומר שבתוכו.

סימפטומים:

בזמן שפריצת דיסק יכולה להיות מאוד כואבת, אצל רוב האנשים הסימפטומים לא נמשכים לאורך זמן, ולרוב המצב עובר תוך כ 6 שבועות, גם ללא התערבות כלשהי.
למרות שפריצת דיסק מושכת תשומת לב רבה כשהיא כואבת, נמצא שמצב זה שכיח מאוד אצל רוב האוכלוסייה גם ללא סימפטומים, מסיבה זו, חשוב לאבחן את המצב כראוי כדי לדעת האם אכן פריצת דיסק גרמה לכאב ולא גורם אחר.
במצבים מסומים אנו עלולים לראות כאב באזור מסוים ולעיתים כאב לאורך הרגל, הסימנים לרוב יכללו:
פריצת/בלט דיסק מותני
  • כאב ברגליים – בד"כ יהיה חזק יותר מאשר בגב, יכול להיקרא סיאטיקה (sciatica) או רדיקולופתיה (radiculopathy).
  • כאב עצבי – הסימפטומים שהכי קל לאבחן, מורגש ככאב חד, מקרין, עם זרמים.
  • מיקומים שונים של הכאב – כתלות במספר משתנים (חומרת פריצת הדיסק, מיקום בחוליה וכו'), הכאבים יכולים להשתנות במיקום לאורך הרגל, ובד"כ יופיעו בצד אחד של הגוף אך ייתכן שיופיעו ב 2 הצדדים.
  • נוירולוגי – חוסר תחושה, נמלול, חולשה או דגדוג.

כאב שנגרם כתוצאה מפריצת דיסק יכול להופיע באופן פתאומי אבל בד"כ מדובר בתהליך הדרגתי.
גורמים אשר יכולים להעלות את הסיכוי לפריצת דיסק כוללים:
  • גיל – בגילאי 35-50 זה הזמן הנפוץ ביותר לפריצת דיסק.
  • מין – לגברים ישנו סיכוי של פי 2 לפריצת דיסק מאשר נשים.
  • דרישות עבודה יומיומיות – עבודות שדורשות הרמות של משאות כבדים, באופן חוזרני מבלי להסתגל לכך.
  • השמנת יתר – עודף משקל מהווה גורם נוסף שמפעיל לחץ על החוליות ומעלה את הסיכון לפריצת דיסק.
  • עישון – ניקוטין מגביל את זרימת הדם לחוליה/דיסק, מזרז תהליכי ניוון שלו ומעכב החלמה.

בתחילה נבצע ראיון עם המטופל כדי לקבל מידע על אופי הכאב.
נשאל לגבי מתי ואיך התחיל הכאב, סוג הכאב, מה גורם לו ומה מקל עליו, ונתרשם מהעבר הרפואי של המטופל, כמו כן כל חוויה עם דיכאון או חרדה, צריכים להילקח גם כן בחשבון, לצורך תכנון הטיפול.
לאחר הריאיון תבוצע בדיקה פיזיקלית שבה בין היתר נרצה להתרשם מטווח התנועה בגב, בדיקות מיוחדות למיניהן (SLR), ניתוח הליכה והתרשמות מהחלק המותני.
לאחר כל אלו, באם עלה חשש, ייתכן שהרופא יבקש לבצע בדיקות הדמיה נוספות כגון MRI, CT ורנטגן, על מנת לאסוף מידע רב יותר, על מצב החוליה/דיסק.
אבחנה מבדלת:

ברוב המקרים של פריצת דיסק הסימפטומים עוברים ללא כל התערבות, יחד עם זאת, תמונה זו יכולה להשתנות בהתאם לאופי המטופל, לחומרת הסימפטומים ולאופן השפעתם על חיי המטופל.
ישנו מגוון רחב של אופציות טיפוליות במקרים מסוג זה, והטיפול בעיקרו תלוי בגורם לסימנים ובחומרתם.
בשלב הראשוני הטיפול יהיה שמרני. פיזיותרפיה יכולה לעזור למטופל לפעול בחופשיות במהלך היומיום, ע"י טכניקות טיפוליות, תרגול שתואם את הפעולות שנדרשות מהמטופל במהלך יומו וחשיפה הדרגתית לטווחי תנועה מלאים, חיזוקים ומתיחות שמותאמות לבעיה הספציפית שלו, על מנת לשפר יציבות בעמוד השדרה המותני, כמו כן לפתח עמידות בפני הכאב.
ישנה אפשרות לזריקה אפידורלית על מנת להקל על הכאבים.
אם טיפול שמרני נכשל ולא נראה שיפור תוך מספר חודשים, יישקל טיפול ניתוחי, שגם במקרה זה, סוג הניתוח תלוי בגורם לסימנים.