קרע בלברום

קרע בלברום בירך

קרע בלברום אחד הגורמים הנפוצים לכאבי ירך אצל ספורטאים ואצל האוכלוסייה הכללית הינו קרע בלברום, אך מהו הלברום? איך נוצרים קרעים? ומה ניתן לעשות במקרה ואנו סובלים מבעיה זאת.

אז ראשית כל קצת רקע אנטומי על מפרק הירך ומה זה הלברום

מפרק הירך בנוי בצורת מכתש ועלי, כאשר המכתש נמצא בעצם האגן ונקרא אצטבולום והעלי הוא ראש עצם הירך. הלברום הינה רקמה סחוסית שנמצאת בהיקף האצטבלום ותפקידה להגביר את ייציבות המפרק על ידי העמקת השקע וכן על ידי יצירת ואקום במפרק, בנוסף הלברום עוזר מעט בשיכוך הזעזועים בירך.
הלברום בנוי כך שהחלק הקדמי שלו דק יותר מהחלק האחורי וזאת אחת הסיבות מדוע רוב הקרעים ימצאו בחלק הקדמי.

סימנים לקרע בלברום בירך

רוב האנשים הסובלים מקרע בלברום יתלוננו על כאב קדמי בירך אך לעיתים התלונה תיהיה על כאבים בישבן, גב או אפילו ברך.
סימנים נוספים לקרע בלברום הינם:

• קליקים, רעשים ונעילות של מפרק הירך
  • הגבלה בטווחי התנועה של הירך

אבחון קרע בלברום

בעבר אבחון של קרע בלברום בירך היה מורכב אבל היום בעזרת בדיקה קלינית טובה המשלבת מספר בדיקות ובמקרה הצורך ביצוע MRI האבחון מהיר יותר ומדוייק יותר.

קרע בלברום

טיפול

הטיפול בקרע בלברום בירך מתחלק לטיפול שמרני או ניתוחי:

• טיפול שמרני, טיפול פיזיותרפיה לקרע בלברום, מתבצע על ידי פיזיותרפיסט ונמצא תמיד בקו הראשון של הטיפול, במהלך הטיפול הפיזיותרפיסט יבצע הערכה של התנועה, יבין מהם הגורמים אשר מחמירים את הכאבים, ישפר את טווחי התנועה של המטופל יטפל בכאבים ויעבוד יחד עם המטופל על חיזוק וייצוב של שרירי הירך.
  • טיפול ניתוחי יבוצע רק ואם הטיפול השמרני כשל. בניתוח האורתופד לרוב יבצע ניתוח ארתרוסקופי בו יכנס אל תוך המפרק ויבצע כריתה או תפירה של החלק הקרוע. לאחר הניתוח כמובן ישנו צורך בשיקום אצל פיזיותרפיסט.
    עוד מידע לגבי טיפול לאחר ניתוח בעמוד שיקום לאחר ניתוח.
    משך ההחלמה לאחר הניתוח תלוי בסוג הניתוח אך לרוב אורך בין 6 שבועות ל12 שבועות.

למידע נוסף השאירו פרטים ונחזור אליכם.

תרגיל לטיפול בקרע בלברום

פודקאסט בנושא קרע לברום בירך לתסמונת FAI

שיחה בין מיכאל סילם, פיזיותרפיסט ספורט לד״ר קובי שפירא אורתופד מנתח מומחה ירך וספורט על המורכבות של מפרק הירך:

• תסמונת התפס בירך.
  • קרעים בלברום, מי יזדקק לניתוח ומי יסתדר בעזרת פיזיותרפיה בלבד.
  • איך מאבחנים ומה חשוב לא לפספס באבחנה ובטיפול, איזה הדמיות וצילומים צריך לבצע בשביל לקבל אבחנה.
  • זמן השיקום, מדדים לחזרה לספורט, הקשר בין רצפת האגן וההריון לבעיות ירך ועוד ועוד.