דורבן ברגל, טיפול בדורבן בעקב

טיפול בדורבן בעקב - PLANTAR FASCIITIS

בין 4 ל- 7 אחוזים מהאוכלוסייה הכללית יסבלו מהבעיה הזאת למרות שמי שעבר את זה מתחיל לפעמים לחשוב שכולם עוברים את זה מתישהו בחיים. אצל רצים הבעיה אפילו עוד יותר נפוצה וכיום ישנם שלל שיטות ואביזרים שמבטיחים לפתור את הבעיה. אבל מה באמת מוכח כיעיל? איך נדע לא לבזבז את הזמן והכסף שלנו על מוצר או טיפול שהוא לא אפקטיבי?
הכנתי את המדריך הזה לטיפול עצמי מלווה בסרטונים והסברים מה ההגיון הקליני מאחורי כל תרגיל ותנועה אז תחגרו חגורות אנחנו יוצאים לדרך.

קודם כל כדי להבין קצת על התפקיד של הפאשיה הפלנטרית ואם אתם רוצים להעמיק ברקע על הפציעה אתם מוזמנים לקרוא את הכתבה: דורבן בעקב – טיפול בדורבן בעקב – PLANTAR FASCIITIS

אם אתם כבר מכירים טוב את הפציעה או כבר קראתם את הכתבה אז אתם מוזמנים להתקדם הלאה וביחד איתנו לפתור את הבעיה.

אחד הדברים המרכזיים בטיפול בבעיה הזאת היא הבנה מעמיקה של הגורמים התורמים,
לפני הכל אנחנו צריכים להיות בטוחים שזאת אכן הבעיה ואין לנו טעות באבחנה, ישנן פציעות שונות שלעיתים מראות סימפטומים דומים אבל דרך הטיפול בהן שונה לחלוטין.
אם אנחנו עם אבחנה שגויה לא פלא ששום טיפול לא עוזר אז השלב הראשון הוא להיות בטוח באבחנה. הדרך הכי בטוחה לעשות את זה היא ללכת לאורתופד מומחה כף רגל או לפיזיותרפיסט שמתמחה בפציעות הנ״ל. אם בכל זאת הגעתם עד לפה ולא הספקתם עדיין ללכת למומחה אתם צריכים לשאול את עצמכם מספר שאלות כדי להיות בטוחים שזאת אכן האבחנה הנכונה.

אתלטיקליניק | טיפולי פיזיותרפיה בבית: דורבן ברגל, טיפול בדורבן בעקב

דורבן ברגל, - אבחנה

1. האם זה התחיל באירוע חד וחריף? ברוב מוחלט של המקרים דורבן העקב מתפתח לאורך זמן ולא מופיע באופן פתאומי. אם הכאב שלכם הופיע באופן פתאומי שווה לבדוק האם לא מדובר בפגיעה בfat pad.
2. האם הופיעה נפיחות משמעותית? נפיחות מקומית ועיבוי של הרקמה בנקודת החיבור לעקב הינה נפוצה אבל נפיחות שהיא יותר מפושטת עלולה להחשיד אותנו במספר גורמים אחרים כגון קרע בפלאנטר פאשיה, דלקת סיסטמית, מחלה ראומטולוגית ועוד.
3. מה אופי הכאב? בדר״כ כאב של דורבן העקב מרגיש חד, אנשים מתארים דריכה על קוץ או על סכין שמשתפרים תוך כדי תנועה. אם הכאב שלכם בעל אופי שורף, דקירות קטנות של מחטים או אפילו נימול מומלץ לבדוק האם לא מדובר בבעיה עצבית כגון כליאה של עצבי כף הרגל או הקרנה מעמוד השדרה התחתון.
4. איפה בדיוק הכאב ממוקם? בדרך כלל שיא הכאב מורגש באזור המדיאלי – פנימי של העקב. אם הכאב נמצא בצד החיצוני – לטרלי של העקב או בחלק האחורי של העקב יכול להיות וישנה טעות באבחנה והבעיה שלכם היא בעיית גידים של כף הרגל כמו גיד אכילס או הגידים הפרונאליים.

אז אחרי שוידאנו שזאת אכן הבעיה אלו הדברים שיעזרו לנו להיפטר מהבעיה אחת ולתמיד.

טיפול בדורבן #1: מתיחות לפאשיה הפלנטרית

כן כן, נשמע בנאלי אבל מתיחות הוכחו כאחד הדברים המרכזיים שעוזרים בשיפור המצב ובהקלה על הכאבים. המתיחות צריכות להתבצע לאורך זמן ובמינון הולך וגדל.
הנה מספר תרגילים מעולים למתיחה של הפאשיה הפלנטרית:

דורבן ברגל טיפול #2: מתיחות המשלבות את גיד אכילס, שרירי הסובך והפאשיה הפלנטרית

מתח גבוה בשרירי הסובך ובגיד אכילס מעלים את העומס על עצם העקב והפאשיה הפלנטרית. הארכה והגמשה של שרירי הסובך וגיד אכילס יורידו את המתח על הפאשיה הפלנטרית.
הנה 2 תרגילים מצויינים למתיחה המשלבת את השניים:

טיפול בדורבן בעקב #3: חיזוק של הפלאנטר פאשיה, של שרירי הסובך ושרירי כף הרגל

בסופו של דבר הקשת הפלנטרית צריכה לעמוד בעומס של עמידה ממושכת, ריצה, משקל הגוף של האדם וכל פעילות יומיומית או ספורטיבית שכמובן ככל שהפעילות עצימה יותר היא מצריכה רקמה חזקה יותר ולכן אנחנו לעולם לא נוותר על חיזוק ויש מחקרים אשר הראו כי אלה התרגילים החשובים ביותר בטיפול בבעיה זאת! בנוסף אצל אנשים עם גמישות יתר וקשת גמישה ככל הנראה לעשות עוד מתיחות לא יעזור להם לבעיה אלא דווקא לחזק.
הנה תרגיל נהדר לחיזוק הפלנטר פאשיה ושרירי הסובך:

דורבן ברגל טיפול טבעי #4: יציבות!

הקרסול וכף הרגל שלנו הם מהאחראיים הראשיים שלנו בגוף ליציבות ולכן קרסול לא יציב יכול להעביר עומסים לאזורים לא נכונים ובכך לגרום לעומס על הפאשיה הפלנטרית וכן להיפך – יציבות בקרסול ובכף הרגל תייצר פיזור עומסים טוב ונכון יותר.
תתפלאו כמה התרגיל הפשוט הזה לשיפור יציבות הקרסול יאתגר אתכם:

אם בכל זאת התמדתם בתרגול ולא מצאתם פתרון לבעיה יכולות להיות לכך מספר סיבות:
1. האבחנה שגויה ואתם מטפלים בבעיה הלא נכונה.
2. הכאב כרוני ומעורבים תהליכים נוספים שמצריכים טיפול בהסתכלות יותר כוללנית כולל
3. טיפול בכאב ע״י טכניקות טיפוליות שונות כגון דיקור מערבי, גלי הלם וכו׳
4. ניהול העומסים שלכם לוקה בחסר ואתם לא נותנים לרקמה להתאושש מספיק לפני שאתם מעמיסים עליה שוב ושוב.

בכל אופן פיזיותרפיסט מומחה הוא הכתובת שלכם לטיפול מקצועי ומדוייק בבעיה – אתלטיקליניק, טיפולי פיזיותרפיה בבית