בלט דיסק צווארי

Bulging Disc

הדיסק שנמצא בחוליות עמוד השדרה, מהווה חלק משמעותי בגב ובצוואר, בהיותו בולם זעזועים בין החוליות, תומך בצוואר ומאפשר טווח תנועה רחב.
דיסק פגום עלול לבלוט אל תוך חוט השדרה ויותר אל צד אחד בחוט השדרה, במקרה זה הסימנים שהמטופל יחווה יהיו בצד אחד של הגוף.
בלט דיסק בצוואר יכול להיות ללא כאבים או לגרום לכאבים קלים או חמורים, באזור הצוואר, כתפיים, חזה והגפיים עד לאצבעות.

עם השנים הדיסק עובר שינויים ניווניים כך שלעיתים אף נגרם בעקבות כך אוסטאוארטריטיס בעמוד השדרה, מה שמגביר את הסיכויים לבלט דיסק.
גורמים נוספים שעלולים לגרום לכך או להעלות את הסיכויים הם:

• פציעה בצוואר.
  • עישון.
  • עודף משקל.
  • יציבה לקויה לאורך זמן במהלך היום.
  • חוסר פעילות גופנית.
בלט דיסק צווארי

תהליך האבחון של בלט דיסק כולל בדיקה פיזיקלית וריאיון עם המטופל על העבר הבריאותי שלו. במקרים מורכבים וחמורים יותר ולצורך אבחון מדויק יותר אם יש צורך, נבצע בדיקות הדמיה נוספות.
במהלך הבדיקה המטפל ימשש את הצוואר להתרשם מרגישות, כמו כן יבצע בדיקות כוח, תחושה ורפלקסים לגפיים העליונות.
במקרים חמורים ניעזר בבדיקות הדמיה כמו MRI, ובדיקות שייתנו לנו מידע על תפקוד העצבים והשרירים.

ישנן מגוון רחב של אופציות טיפוליות במקרים מסוג זה, והטיפול בעיקרו תלוי בגורם לסימנים ובחומרתם.
בשלב הראשוני הטיפול יהיה שמרני. פיזיותרפיה יכולה לעזור למטופל לפעול בחופשיות במהלך היומיום, ע"י טכניקות טיפוליות, תרגול שתואם את הפעולות שנדרשות מהמטופל במהלך יומו וחשיפה הדרגתית לטווחי תנועה מלאים, חיזוקים ומתיחות שמותאמות לבעיה הספציפית שלו, על מנת לשפר את יציבות הצוואר ולפתח עמידות בפני הכאב.