כתף קפואה מתאר מצב שבו יש כאבים בכתף ומגבלה בטווח התנועה האקטיבי והפאסיבי, והוא מאפיין מצב דלקתי ונוקשה, של הקפסולה (רקמה קופסית בתוך הכתף).

הפתולוגיה קיימת ב 2-10% מכלל האוכלוסייה ואצל 10-38% בחולי סוכרת או חולים עם בעיה בבלוטת התריס.
טווח הגילאים הוא בין 40-65 והשכיחות גדולה יותר אצל נשים. היווצרות כתף קפואה בצד אחד מגדילה את הסיכויים בכ 30% לפתח כתף קפואה גם בצד השני. הגורמים המדויקים לפציעה זו אינם ידועים אבל משך הפציעה והסימנים דומים אצל כולם.
מהלך הפתולוגיה אורך כשנתיים ומחולק ל 4 שלבים:

• שלב 1 – לפני הידבקות- מאופיין בדלקת קלה בכתף, שמלווה במעט כאב בסוף טווח התנועה, ומטופלים אלו לעיתים מאובחנים בטעות כסובלים מצביטה בכתף (shoulder impingement).
  • שלב 2 – שלב ההידבקות האקוטית- מאופיין בדלקת עם אדמומיות, חוסר נוחות וכאב. כמו כן ישנם שינויים ברקמת החיבור שגורמים למחסור בטווח התנועה.
  • שלב 3 – השלב "הקפוא"- מאופיין בדלקת מעטה וכאב קל, אך ההידבקויות חזקות יותר והאנשים יחוו נוקשות גדולה יותר.
  • שלב 4 – שלב זה מאופיין בהגבלה בטווח התנועה ללא דלקת וללא כאב.

כתף קפואה

בשלב האבחון ניעזר בתשאול המטופל על זמני הופעת הכאב/מגבלה בטווחים, כמו כן רמת הגירוי תיקבע ע"י 3 גורמים עיקריים:

1. האם המטופל מצליח לישון בלילה?
  2. האם כאב או נוקשות בכתף הן תלונות עיקריות?
  3. האם הסימנים הוחמרו או הוקלו ב 3 השבועות האחרונים?

חשוב במהלך האבחון לשלול מחלות נוירולוגיות ובעיות בעמוד השדרה הצווארי.

אפשרויות הטיפול הן מגוונות ואין עדיין טיפול אחד שנחשב ליעיל ביותר, לכן יש לגוון.

בליווי של הפיזיותרפיסט, יש למצוא את המינון הנכון לחיזוק שרירי הכתף, בהתאם לרמת הכאב של המטופל.
מתיחות – ככל שהדלקתיות תרד, הנוקשות במפרק הכתף תעלה וכך בהתאם הזמן שנוכל לבצע מתיחות לרקמות יעלה. יש להקפיד שהמתיחות מבוצעות לאורך זמן ככל שניתן, כמובן ללא הגברה בכאב, וחשוב לשים לב שהמתיחה מבוצעת בצורה הנכונה.

שימוש בעזרים כגון אולטרסאונד, כרית חמה, קור וכו' לא נמצא יעיל אך ניתן להשתמש בו לצורך הורדת כאב, וכך בתרגול להצליח לבצע יותר חזרות או חיזוק בטווחי תנועה גדולים יותר.

אם כשל הטיפול השמרני, תישקל האפשרות לביצוע של מניפולציה/מוביליזציה תחת הרדמה.

בהליך זה, לאחר הרדמה מקומית מבצעים תנועתיות של העצמות בתוף מפרק הכתף, על מנת למנוע הידבקויות.

טיפול ניתוחי הינו האופציה האחרונה בסדר העדיפויות, בד"כ מבוצע למטופלים שאין שיפור במצבם במשך 6 חודשים בעקבות הטיפול השמרני. בניתוח מבצעים "שחרור" של חלק מהרצועות בכתף, ובסיומו ישנו תהליך שיקום מלא בליווי פיזיותרפיסט.