כאב קרסול אחורי

Os Trigonum

כאב קרסול אחורי מתאר מצב שבו גדלה עצם קטנה נוספת על עצם הקרסול (talus) בחלקה האחורי, והיא מחוברת לעצם ע"י רצועה סיבית. מצב זה יכול להתרחש ברגל אחת או ב 2 הרגליים והוא מולד, הוא נהיה משמעותי ובולט יותר בגיל הבגרות כשבתהליך איחוי/גדילת העצמות, חלק אחד אינו מתחבר לחלק אחר ונוצרת בליטה קטנה של עצם.
מצב זה אינו שכיח באוכלוסייה וכשאין סימפטומים, האנשים אפילו לא יודעים שיש להם את זה, כמו כן אצל חלק מהאנשים זה מופיע עם כאבים.
מצב זה בדרך כלל מופיע בעקבות פציעה כדוגמת נקע בקרסול, או בעקבות ביצוע חוזרני של כיפוף כפי (plantar flexion) בכף הרגל שאופייני אצל רקדניות בלט, שחקני כדורגל ועוד.

הסימנים יכולים לכלול בין היתר:

• כאב עמוק בחלק האחורי של הקרסול, שמתרחש בעיקר בזמן שאנו מנתקים את העקב מהקרקע (כמו בעת הליכה).
  • רגישות במגע בחלק האחורי של הקרסול.
  • נפיחות.
כאב קרסול אחורי

מצב זה יכול להיות מאובחן בטעות כפציעה אחרת בגלל הדמיון בסימנים, כמו למשל פציעה בגיד אכילס, נקע או שבר בעצם הקרסול (talus).
ראשית נברר עם המטופל על תחילת הסימנים, כיצד ומתי הופיעו, נבצע בדיקות פיזיקליות לקרסול ונבדוק את השפעת הפציעה על הגפה כולה ועל התפקוד של המטופל, ולבסוף ניעזר בצילום רנטגן כדי לגלות האם יש חריגות בעצמות.

רוב המטופלים ישתפרו לאחר טיפול שמרני בלבד.
טיפולי פיזיותרפיה הן הטיפול המועדף בפציעות מסוג אלו, מטרתן לשמר ולשפר את תפקוד הקרסול והאדם כולו על מנת לדחות ככל שניתן ואפילו למנוע טיפול ניתוחי.
טיפול ניתוחי יישקל במקרה שטיפול שמרני נכשל, בניתוח יסירו את העצם הנוספת כדי להקל על הכאבים ולאפשר תפקוד טוב יותר מכיוון שאין לעצם קטנה זו, תפקיד חשוב בתפקוד כף הרגל.