נמק בעצם מפרק הברך

Spontaneous Osteonecrosis of the Knee (SONK)

נמק בעצם מפרק הברך הינו מצב המתאר נזק שנגרם לעצם מפרק הברך, לרוב (ב 94% מהמקרים) מופיע בחלק התחתון של עצם הירך בחלק הפנימי (medial femoral condyle), אך ייתכן שיופיע בחלק החיצוני של הירך, בעצם הפיקה או בעצם השוקה (tibia).

SONK מאובחן ככאב אקוטי בברך אחת עם נפיחות במפרק.

נמצא קשר בין קרעים במניסקוס להיווצרות נמק בעצם, כמו כן ישנו קשר בין פציעות במניסקוס בחלק הפנימי של הברך לעוצמה של הנמק.
בדרך כלל המטופלים בגילי 50 ומעלה ואצל נשים המצב נפוץ יותר.

SONK סימנים

המטופל יופיע עם כאב אקוטי בברך אחת ללא סיפור של אירוע טראומה שגרם לכך, אך יוכל להגיד בדיוק מתי התחילו הכאבים. הכאב חמור ולעיתים ממוקד בחלק הפנימי של הברך.
יופיע כאב במנוחה ובלילה, כמו כן גם בעת נשיאת משקל.
בעת מישוש בחלק הפנימי של הברך, המטופל יהיה רגיש למגע, ייתכן שתהיה דלקת במפרק הברך עם מעט נפיחות, יציבות הברך תישמר וטווח התנועה יהיה כמעט מלא עם כאב קל בסוף הטווח.

SONK אבחון

הערכת המטופל תתבסס ראשית על הבנה של ההיסטוריה הרפואית וביצוע מבחנים פיזיקליים.
שימוש בצילום רנטגן יכול לעזור לצורך אישוש של פתולוגיה זו, אך ייתכן שבשלב המוקדם, כשעדיין אין פגיעה בעצם, לא נראה שינויים במפרק הברך בצילום רנטגן.

MRI מאוד שימושי לטובת אבחון הפתולוגיה ובהדמיה נראה מעט בצקת במפרק הברך (במח עצם הירך), במיוחד בחלק הפנימי.

פתולוגיה זו נחלקת ל 4 שלבים:

שלב 1 – מטופל עם סימפטומים בברך אך ללא ממצאים בצילום רנטגן.
שלב 2 – תחילת פגיעה בעצם עם השטחה שלה ושינויים מתחת לסחוס.
שלב 3 – החמרה של שלב 2.
שלב 4 – המשך שינויים ניווניים במפרק ובליטה לא תקינה של עצם.

אתלטיקליניק | מכון פיזיותרפיה: נמק בעצם מפרק הברך. דלקת בברך טיפול

SONK אבחנה מבדלת

SONK טיפול

הטיפול ניתן בהתאם למשך וחומרת הפתולוגיה.
בשלבים הראשונים האפשרות הראשונה תהיה טיפול שמרני, במיוחד אם הפגיעה בעצם היא קטנה.
טיפול שמרני כולל אפשרויות כגון: סד לשינוי מנח הקרסול בכדי להשפיע על מנח הברך ולהוריד עומס מהחלק הפנימי – שינוי זה יכול להביא להקלה בכאבים, כדורים מסוג NSAID להורדת דלקת והקלה בכאבים ותרופות נוספות למניעת איבוד מסת העצם.
בשלבים מתקדמים קצת יותר ייתכן שיבוצע תהליך ניתוחי על מנת לשמר את המפרק ע"י הורדת לחץ והשתלת עצם-סחוס.
כל אלו נועדו למנוע/לדחות ניתוח של החלפת מפרק הברך.
אל כל אלו מתלווים בשלב כזה או אחר, טיפולי פיזיותרפיה לטובת התאמת תכנית שיקום, הורדת כאבים, חיזוק הגפיים התחתונות וייעוץ על דרכי הטיפול הטובים ביותר עבור המטופל באשר הוא, בהתאם לחומרת הפתולוגיה ומטרותיו האישיות בסופו של התהליך השיקומי.

אתלטיקליניק – מכון פיזיותרפיה והמרכז המתקדם לרפואה אורתופדית ופיזיותרפיה. פיזיותרפיית ספורט זאת המומחיות שלנו.