צליפת שוט (whiplash) הינה פציעה צווארית שנגרמת כתוצאה מתנועה מהירה וחזקה של הצוואר. פציעה זו נגרמת לרוב בעת תאונת דרכים, אבל יכולה להתרחש גם מטעויות בעת פעילות גופנית, פציעות בענפי ספורט שונים וכו'. רוב האנשים שחוו פציעה מסוג זה, ירגישו שיפור בתוך מספר שבועות, אך יחד עם זאת ישנם אנשים שיישארו עם כאבי הצוואר לתקופה ארוכה יותר ותיתכן גם החמרה במצב, ללא טיפול הולם.

הסימנים לאחר צליפת שוט עלולים להופיע גם מספר ימים ואפילו שבועות, לאחר התאונה.
הסימנים שעלולים להופיע בין היתר:

• כאבי צוואר ונוקשות – למטופל יהיה קושי בהנעת הצוואר לצדדים.
  • טווח תנועה חסר בתנועות הצוואר.
  • כאבי ראש, במיוחד בחלק התחתון של הגולגולת.
  • רגישות או כאב בכתפיים, גב עליון או זרועות.
  • הירדמות בידיים.
  • עייפות.
  • בחילה.

במקרים חמורים יותר ייתכן שהמטופל ירגיש גם הפרעות ראייה, הפרעות שינה, בעיות זיכרון ועוד.

צליפת שוט

צליפת שוט מתרחשת לרוב כאשר הרוב נע במהירות אחורה ואז קדימה. תנועה זו, עלולה לגרום לפגיעה בחוליות בעמוד השדרה, בדיסקים הבין חולייתיים, ברצועות, בשרירים ובעצבים.
צליפת שוט יכולה לקרות בעקבות:

• תאונת דרכים – הגורם העיקר הוא כאשר רכב מתנגש בי מאחור.
  • התעללות או תקיפה פיזית – חבטה לכיוון הראש או טלטול.
  • ספורט מגע – תיקול בפוטבול.

המטפל יבצע תשאול לגבי הפציעה והסימפטומים שהמטופל חווה, על מנת להבין את חומרת הפציעה ואת תדירות הכאבים, כמו כן המטפל ירצה להבין עד כמה המטופל מסוגל לבצע את הפעולות היומיומיות וכמה הוא מתקשה בהן.
בבדיקה הפיזיקלית המטפל יבקש מהמטופל לבצע תנועות צוואר, כתפיים וזרועות, כדי להתרשם מטווח התנועה, רגישות בצוואר כתוצאה מהתנועה ויתרשם מרפלקסים וכוח.
ייתכן שהמטופל יתבקש לבצע בדיקות הדמיה, על מנת לשלול פציעות/פתולוגיות אחרות, שגורמות לכאבי צוואר.

מטרות הטיפול בין היתר הינן להוריד את עצמת הכאב, להחזיר טווחי תנועה מלאים לצוואר, לחזור לפעילות אקטיבית מלאה. תכנית הטיפול תלויה בעצמה ובמשך הכאבים. בעוד חלק מהאנשים יצטרכו רק תרופות ללא מרשם ומנוחה ביתית, אחרים יצטרכו לקבל תרופות עם מרשם מרופא ושיקום ממושך בליווי פיזיותרפיסט. המטרה העיקרית הינה לחזור לשגרת החיים בדרך המהירה והיעילה ביותר. בהתאם למגבלות המטופל, התכנית תכלול בנוסף לטיפול מנואלי גם חיזוק שרירים מייצבים בצוואר, הגדלת טווחי התנועה והקניית ביטחון וידע למטופל, על מנת להיות פעיל כמו טרם הפציעה ואף יותר.