רדיקולופתיה צווארית

Cervical Radiculopathy

רדיקולופתיה צווארית הינה מונח שמתאר מצב, שבו שורש עצב בחוט השדרה הצווארי, הופך להיות דלקתי או נפגע, וכתוצאה מכך המטופל חש בשינויים נוירולוגיים. שינויים אלו עלולים להתבטא בחוסר תחושה, רפלקסים ערים, או חולשה בכתפיים, בזרועות, באמות ובאצבעות. כמו כן המטופל עלול לחוש תחושת שריפה או זרם שיורגש לאורך היד. מצב זה לא שכיח בקרב האוכלוסייה ונפוץ יותר אצל גברים מבוגרים בעקבות שינויים ניווניים, כשמצב כזה מופיע אצל צעירים, לרוב מדובר בפריצת דיסק. הסימנים בדרך כלל באים והולכים בהתחלה וייתכן שיופיעו בהדרגה או בפתאומיות. כמו כן ייתכן שיופיעו בעקבות תנועות ראש מסוימות לדוגמה יישור צוואר(כשהראש מוטה לאחור).

כל מצב שבו נוצר איכשהו לחץ על שורש עצב בעמוד השדרה הצווארי, יכול לגרום לרדיקולופתיה צווארית. ברוב המקרים זה בעקבות שינויים ניווניים שקורים לאורך זמן עם הגיל, אך זה יכול לקרות גם בעקבות פציעה אקוטית או מחלה. שני המצבים השכיחים ביותר לרדיקולופתיה צווארית:
  1. הצרות תעלת המעבר של שורש העצב ביציאתו מעמוד השדרה אל עבר האיבר.
  2. פריצת דיסק בעמוד השדרה הצווארי.  בנוסף, רדיקולופתיה צווארית יכולה להיגרם גם כתוצאה משבר בחוליות הצוואריות, גידול, זיהום וכו'.
אתלטיקליניק, רפואת ספורט: רדיקולופתיה צווארית. כאב צוואר, כאבי צוואר

לרוב, הסימנים הם עיקצוצים, חוסר תחושה וחולשה כשמתלווה לאלו תחושת כאב, ייתכן שיופיעו באזור אחד בלבד לדוגמה הכתפיים, וייתכן גם לכל אורך הגפה. ברוב המקרים הסימנים יהיו בצד אחד של הגוף אך ייתכן גם מצב שיורגשו בשני הצדדים.הסימנים הנוירולוגים נחלקים ל 3 קטגוריות:
  1. תחושתי – עיקצוצים, חוסר תחושה, תחושה של זרמים ביד.
  2. מוטורי – חולשה או קואורדינציה לקויה בשרירים.
  3. רפלקסים – שינויים בתנועות הרפלקסיביות של הגוף, לדוגמה: אי הרחקה של היד במהירות, בתגובה למגע של היד עם משטח חם.

תהליך האבחון של רדיקולופתיה צווארית כולל בדיקה פיזיקלית וריאיון עם המטופל על העבר הבריאותי שלו. במקרים מורכבים וחמורים יותר ולצורך אבחון מדויק יותר אם יש צורך, נבצע בדיקות הדמיה נוספות.
במהלך הבדיקה המטפל ימשש את הצוואר להתרשם מרגישות, כמו כן יבצע בדיקות כוח, תחושה ורפלקסים לגפיים העליונות.
בנוסף לבדיקות אלו, תבוצע בדיקה נוספת שבה המטפל יפעיל לחץ על הצוואר כשהראש מוטה הצידה, על מנת להתרשם באם הסימנים מופיעים בעת דחיסת הצוואר בצד אחד.
במקרים חמורים ניעזר בבדיקות הדמיה כמו MRI, ובדיקות שייתנו לנו מידע על תפקוד העצבים והשרירים.

ישנן מגוון רחב של אופציות טיפוליות במקרים מסוג זה, והטיפול בעיקרו תלוי בגורם לסימנים ובחומרתם.
בשלב הראשוני הטיפול יהיה שמרני. פיזיותרפיה יכולה לעזור למטופל לפעול בחופשיות במהלך היומיום, ע"י טכניקות טיפוליות, תרגול שתואם את הפעולות שנדרשות מהמטופל במהלך יומו וחשיפה הדרגתית לטווחי תנועה מלאים, חיזוקים ומתיחות שמותאמות לבעיה הספציפית שלו, על מנת לשפר יציבות צוואר ולפתח עמידות בפני הכאב.
אם טיפול שמרני נכשל ולא נראה שיפור תוך כ 4 חודשים, יישקל טיפול ניתוחי.

אתלטיקליניק – מכון פיזיותרפיה והמרכז המתקדם לרפואה אורתופדית ופיזיותרפיה. טיפולי פיזיותרפיה בבית זאת המומחיות שלנו.