דלקת חוליות מקשחת

Ankylosing Spondylitis

מצב זה בא לתאר איחוי של החוליות בעמוד השדרה. מצב זה הוא הסיבה המובילה לדלקת במפרקי הכסל (sacroiliac) ועמוד השדרה.
הפתולוגיה ברובה נגרמת בגלל רקע גנטי, והאנשים שסובלים ממנה הם בעיקר צעירים מתחת לגיל 40.
בנוסף, יש לפתולוגיה זו גם מרכיב סביבתי, כלומר יש קשר בין הסביבה שבו המטופל חי, לבין הופעת הפתולוגיה.
מצב זה נפוץ יותר אצל גברים.

סימפטומים:

הסימן השכיח ביותר הוא כאבים כרונים שנמשכים למעלה מ 3 חודשים, באזור הישבן והגב התחתון.
הכאבים לעיתים מעירים את החולה באמצע הלילה, מופיעים בבוקר עם נוקשות משמעותית בגב, מתגברים בזמן מנוחה ומוקלים במאמץ, בניגוד לרוב כאבי הגב שמתגברים אחרי מאמץ.
הפתולוגיה מאופיינת באיבוד צורת עמוד השדרה המותני, והגב התחתון נראה נוקשה וישר.
בנוסף, ייתכן שתהיה מעורבות של מפרקים נוספים בגוף כגון: כתפיים, ירכיים, ברכיים ועוד אך ללא מעורבות של מפרקים קטנים בידיים וברגליים.

לפתולוגיה זו אין גורם ספציפי אחד, אך ידוע שישנה מעורבות גנטית, במיוחד גן ספציפי (HLA-B27) שמעלה את הסיכון לפתח דלקת חוליות מקשחת. למרות זאת, אין זה אומר שכל מי שיש לו את הגן, בהכרח יפתח מצב זה.

דלקת חוליות מקשחת

גורמי סיכון:

• מין – גברים בסיכון גבוה יותר.
  • גיל – מגיל הבגרות המאוחר ועד גיל 40.
  • גנטיקה.

האבחון מתבצע על בסיס נוכחות סימנים קליניים ובדיקות הדמיה, להלן הקריטריונים:
  • כאבי גב תחתון שנמשכים מעל ל 3 חודשים, מוחמרים במנוחה ומוקלים במאמץ.
  • הגבלה בהופעת הסימפטומים לאזור עמוד שדרה מותני.
  • הגבלה בהופעת הסימפטומים לאזור בית החזה.
בממצאי בדיקות ההדמיה נראה סימני דלקת.
בבדיקה הפיזיקלית נרצה להתרשם מתנועות הגו, ונבקש מהמטופל להתכופף לכיוונים שונים, על מנת לבחון את טווח התנועה והאם יש הבדלים בין הצדדים.
נבצע מישוש בנק' חשודות באזור האגן כדי לחפש רגישות מקומית ונבצע מבחנים מיוחדים, כמו כן נרצה להתרשם מהתרחבות בית החזה, על מנת לראות אם ישנה נוקשות במפרקי הצלעות/בית החזה.
בנוסף לבדיקות אלו, נבצע בדיקות הדמיה ובדיקות מעבדה נוספות.

אבחנה מבדלת:
מטרת הטיפול היא להקל את הכאבים והנוקשות, ולמנוע או לפחות לדחות סיבוכים ודפורמציות בעמוד השדרה.
הטיפול המוצלח ביותר בפתולוגיה זו, הוא כאשר הוא ניתן לפני שיש נזק למפרקים, לכן ישנה חשיבות על התחלת טיפול מוקדם ככל שניתן.
כדורים – לאחר התייעצות עם רופא, ייתכן שהמטופל יתבקש לקחת NSAIDs להקלה על כאבים, דלקת ונוקשות.
טיפולי פיזיותרפיה יכולים לספק הטבות רבות, להקל על הכאבים ולאפשר תנועתיות טובה יותר של הגוף ובעיקר הגב התחתון ובית החזה, על ידי תרגילים מותאמים למצב שהמטופל נמצא בו. כמו כן תרגילי מתיחות, תנוחה בשינה ובהליכה, יכולים גם כן לשמר יציבה טובה יותר.