רדיקולופתיה מותנית Sciatica

Lumbar Radiculopathy

רדיקולופתיה מותנית מתאר מצב שבו יש מעורבות של שורשי העצבים בחוט השדרה המותני.
מצב זה יכול לגרום להופעת כאבים, חוסר תחושה או חולשה בישבן והרגליים. לעיתים נשמע את המונח סיאטיקה (sciatica) כדי לתאר מצב זה.
לרוב, מצב זה נגרם כתוצאה מלחץ על שורשי העצבים במקום שבו הם יוצאים מחוט השדרה, והכאב שייגרם הוא "כאב מושלך". כאב מושלך מאופיין בכאב בגפה התחתונה, יותר בחלק העליון עם שטח רחב ויורגש יחסית עמוק.

רדיקולופתיה מותנית עלולה להופיע כאשר ישנו מצב ששורש העצב מגורה או נלחץ, מכל מיני סיבות כגון: פריצת דיסק, היצרות תעלה השדרה, עצם שבולטת ולוחצת עליו, ספונדילוליסטזיס (החלקה של חוליות אחת על גבי השנייה) ושינויים ניווניים אחרים.

הסימנים יכולים לכלול:
  • כאב.
  • עקצוצים.
  • חוסר תחושה/הירדמות.
  • חולשה.
  • היעדר רפלקסים.
סימנים אלו יכולים להופיע בישבן, לאורך הרגל ובכף הרגל.

הרופא יבדוק את העבר הרפואי של המטופל, ויבצע בדיקה פיזיקלית שבמהלכה יתרשם באם ישנה הגבלה בתנועות הגב/עמוד השדרה, בעיות שיווי משקל, בדיקת רפלקסים בגפיים התחתונות, חולשת שרירים, בעיות תחושה ובדיקת כוח לשרירים.
בד"כ יבוצע שימוש ברנטגן ו MRI כבדיקות הדמיה כדי להבין טוב יותר את המצב, ייתכן שאצל חלק מהמטופלים בגלל סיבות כאלו או אחרות של קוצב לב וכד', תבוצע בדיקת CT.

אתלטיקליניק | מכון פיזיותרפיה: רדיקולופתיה מותנית Sciatica. אישיאס, סיאטיקה

אבחנה מבדלת:

• LBP
  • Cauda equine
  • Intraspinal synovial cysts
  • trochanteric bursitis

אבחנה מבדלת:
  • LBP
  • Cauda equine
  • Intraspinal synovial cysts
  • trochanteric bursitis

ישנן מגוון רחב של אופציות טיפוליות במקרים מסוג זה, והטיפול בעיקרו תלוי בגורם לסימנים ובחומרתם.
בשלב הראשוני הטיפול יהיה שמרני. פיזיותרפיה יכולה לעזור למטופל לפעול בחופשיות במהלך היומיום, ע"י טכניקות טיפוליות, תרגול שתואם את הפעולות שנדרשות מהמטופל במהלך יומו וחשיפה הדרגתית לטווחי תנועה מלאים, חיזוקים ומתיחות שמותאמות לבעיה הספציפית שלו, על מנת לשפר יציבות בעמוד השדרה המותני ולאפשר מרווח שימנע את הלחץ על שורש העצב, כמו כן לפתח עמידות בפני הכאב.
ישנה אפשרות לזריקה אפידורלית על מנת להקל על הכאבים.
אם טיפול שמרני נכשל ולא נראה שיפור תוך מספר חודשים, יישקל טיפול ניתוחי, שגם במקרה זה, סוג הניתוח תלוי בגורם לסימנים.

אתלטיקליניק – מכון פיזיותרפיה והמרכז המתקדם לרפואה אורתופדית ופיזיותרפיה. פיזיותרפיית ספורט זאת המומחיות שלנו.