תסמונת התעלה הקרפלית

Carpal Tunnel Syndrome (קרפל טנל סינדרום)

תסמונת התעלה הקרפלית הינה מצב שבו התעלה שבה עוברים עצבים וגידים, במפרק שורש כף היד, נהיית צרה או כאשר הרקמות שמסביב לגידים מתנפחות ולוחצות על העצב. במצב תקין, ישנו נוזל שתפקידו לסכך את הגידים, כדי שאלו יתפקדו בצורה חלקה יותר, כאשר יש יותר מידי נוזל, עלול להיווצר לחץ על העצב, ובכך לפגוע בהפעלת כף היד, לגרום לתחושות נמלול, עיקצוץ והירדמות בכף היד.

ברוב המקרים, לתסמונת התעלה הקרפלית יש ממספר גורמים, ונראה שאצל נשים ואנשים מבוגרים, תופעה זו יותר נפוצה.

גורמי סיכון:

• תורשה: ישנם אנשים שנולדים עם אנטומיה מעט שונה, כך שאצלם מבנה כף היד יותר פגיע לפציעה זו.
  • תנועות חוזרניות: ביצוע תנועות זהות למשך זמן ארוך מהרגיל, עלול לגרום לנפיחות מסביב לגידים וללחץ על העצב.
  • כיפוף או יישור שורש כף היד: ביצוע תנועות שבהן כף היד נמצאת בסופי טווח התנועה למשך זמן ארוך.
  • היריון: שינויים הורמונלים.
  • מחלות רקע: סוכרת, דלקת פרקים וחוסר איזון בבלוטת התריס, כל אלו מצבים רפואיים שיכולים להגביר את הסיכוי לתסמונת התעלה הקרפלית.

• הירדמויות, עיקצוצים, תחושת שריפה וכאב- בתחילה באגודל ועם ההחמרה ייתכן שנרגיש את זה גם בשאר האצבעות.
  • הרגשה שדומה לזרם מידי פעם, בתחילה באגודל ואז לשאר האצבעות.
  • כאב באגודל שייתכן שיורגש גם באמה ולכיוון הכתף.
  • חולשה וקושי בביצוע פעולות עדינות כגון כפתור חולצה.

ברוב המקרים, הסימנים מופיעים בצורה הדרגתית ולא בעקבות פציעה ספציפית. בתחילה, אצל הרבה מהמטופלים, הסימנים יופיעו וייעלמו לסירוגין, אך ככל שתהיה החמרה, ייתכן שהסימנים יופיעו בתדירות גבוהה יותר או למשך זמן ארוך יותר.
בחלק מהמקרים ייתכן שיופיעו כאבים בלילה, כיוון שמפרק שורש כף היד נמצא בכיפוף, כאבים אלו עלולים להעיר את האדם משנתו.

המטפל ישאל ויבדוק את מצב הבריאות הכללי והאם ישנן מחלות רקע, כמו כן ישמע מהמטופל על הסימנים שלו, מתי התחילו וכיצד הם באים לידי ביטוי.
לאחר מכן, המטפל יבצע מספר בדיקות פיזיקליות כדי לאשש אבחנה זו, כגון: הקשה על העצם שנמצא במפרק שורש כף היד, כיפוף גב כף היד אחת אל מול השנייה, בדיקת תחושה בכפות הידיים ועוד.
ייתכן שכחלק מהבדיקות, המטופל יישלח לבדיקת תפקוד העצבים בכף היד כמו גם בדיקות הדמיה (רנטגן, אולטרסאונד וכו').

אם התסמונת אובחנה וטופלה בשלב מוקדם, הסימפטומים יפחתו והטופל ירגיש הקלה כבר בטיפול השמרני, ללא צורך בזריקות או התערבות ניתוחית.
חלק מהטיפול השמרני יכלול:
חבישה שמשאירה את שורש כף היד במצב ישר (ללא כיפוף או יישור יתר) ובכך עוזרת במניעת לחץ על העצב והקלה על הכאבים.

• כדורים אנטי אינפלמטורים (NSAIDS) – לאחר התייעצות עם הרופא ובהמלצתו.
  • שינוי בצורה שבה אנו מבצעים פעילות – ייתכן שאנו מבצעים פעילות לאורך זמן כשהיד נמצאת במנח לא אופטימלי.
  • זריקות סטרואידים – בהמלצת רופא.
  • טיפולי פיזיותרפיה – המטפל יבנה תכנית שיקום שתתאים למצב המטופל. במהלך התכנית המטופל יבצע תרגילים לשיפור תפקוד כף היד, כמו כן יבצע טכניקות לתנועתיות העצב שיכולה לסייע בהורדת כאבים ובתנועתיות טובה יותר.

אם טיפול שמרני לא הראה שיפור, יישקל טיפול ניתוחי לאחר התייעצות עם רופא, שבמהלכו יבוצע חתך באזור שורש כף היד ויבוצע שחרור של חלק מהרקמות, על מנת לאפשר הורדת לחץ מהעצב ותנועתיות טובה יותר שלו.