דלקת בגיד הבייספס

Bicipital Tendinopathy

בייספס: אנטומיה

השריר הדו-ראשי בזרוע הוא השריר העיקרי המכופף את המרפק ומסובב את האמה. כשמו כן הוא, בעל שני ראשים, ראש ארוך וראש קצר, הנאחזים באיזור הכתף – הגיד של הראש הארוך נאחז מעל מפרק הכתף ומתחבר אל הסחוס הנקרא 'לברום' והגיד של הראש הקצר נאחז בקדמת השכמה. דלקת באה לרוב לידי ביטוי בגיד של הראש הארוך.

דו ראשי: גורמים תורמים ומסכנים

ככל שאנו מתבגרים הגידים בגופנו מתבלים ונשחקים באופן טבעי כתוצאה משינויים ניווניים המתרחשים עם הגיל. עיסוקים ומטלות בעבודה או פעילויות ספורטיביות המערבות במיוחד תנועות חוזרניות מעל גובה הראש (שחייה, טניס, הרמת משקולות) מעמידות אותנו בסיכון לטנדינופטיה בגיד הבייספס.

דו ראשי: סימנים תסמינים

• כאב ורגישות בקדמת הכתף, אשר מחמירים בהרמת היד מעל גובה הראש.
  • כאב בקדמת הכתף בזמן הושטת מאחרי קו הגוף כמו למשל בתרגיל לחיצת חזה.
  • כאב המתפשט במורד הזרוע.
  • רעש או תחושת קפיצה של הגיד.
אתלטיקליניק | מכון פיזיותרפיה: דלקת בגיד הבייספס. דלקת ביד, דלקת בזרוע היד

דלקת ביד, אבחנה

דלקת בגיד הבייספס מאובחנת בעיקר ע"י תשאול המטופל, בדיקה פיזיקלית הכוללת טווחי תנועה, כח גס ויציבות המפרק ובנוסף, בדיקות מיוחדות וספציפיות לשריר.

לעיתים ישנו צורך בביצוע בדיקות דימות לרקמה רכה, כגון אולטרה-סאונד ו MRI אשר עשויות לאשש את הממצאים.
ישנה חשיבות מכרעת לאבחנה מדויקת ע"י פיזיותרפיסט משום שישנן תופעות או מבנים אנטומיים סמוכים אשר יכולים להפיק כאב דומה כגון:
דלקת במפרק הכתף, קרע בלברום, אי יציבות כרונית של הכתף, תסמונת הצביטה – SAPS

אבחנה מבדלת:

דלקת ביד, טיפול

טיפולי פיזיותרפיה עשויים להטיב משמעותית במצבי דלקות גידים בכלל ובדלקת של גיד הבייספס בפרט, ע"י הפחתת הכאבים, שימור ושיפור טווחי התנועה סביב מפרק הכתף וחיזוק השרירים סביב הכתף.

במקרים שבהם אין הטבה משמעותית לאחר טיפול שמרני, ניתן לשקול טיפול תרופתי או לחילופין טיפול פולשני כגון הזרקה מקומית של נוגדי דלקת, במקרים חמורים ניתן לשקול טיפול ניתוחי בייעוץ והמלצת אורתופד מנתח.

דלקת בזרוע היד - תרגיל