מרפק טניס – Tennis Elbow

מרפק טניס המכונה בשפה המקצועית Lateral elbow tendinopathy הוא הגורם הכי נפוץ לכאבים במרפק.
הפציעה מוגדרת כפציעת שימוש יתר והיא תיגרם כאשר יווצר עומס חוזרני גבוה מדי על השרירים הפושטים של שורש כף היד.
השם 'מרפק טניס' ניתן לבעיה מכיוון שכמחצית משחקני הטניס יסבלו מן הבעיה בשלב כלשהו בקריירה שלהם.
אך לא רק שחקני טניס יסבלו מזה, כ3% מהאוכלוסייה הכללית גם כן יסבלו מן הבעיה.

גורמי סיכון:

אנשים אשר נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול ממרפק טניס, חוץ מטניסאים כאמור, הם אנשים:
מעל גיל 40
בעלי עודף משקל
מעשנים
אנשים אשר מבצעים תנועה חוזרנית של שורש כף יד מעל שעתיים ביום כגון: הקלדה ממושכת, הברגה או עבודות בניה שונות, ציור וכו'
אימון עם משקל כבד
משחקי מחבט כגון טניס, בדמינטון וסקוואש מהווים גורם סיכון מכיוון שהעומס על השרירים פושטי שורש כף היד גדל עם הגדלת המנוף. בנוסף, נשיאת המשקל של המחבט וכן הזעזוע שבחבטה יוצרים עומס שמועבר לגיד.

מה בעצם קורה ברקמה?

בעבר חשבו שישנה דלקת בגידים, אך כיום ההבנה של התהליךטובהיותרוהוא מוגדר כתהליך ניווני בחלק הגידי של השריר מיישר שכ"י הרדיאלי הקצר [ECRB] וכן ב מוצא הגידים הפושטים המשותף באזור החיבור שלהם לעצם. התהליך נוצר כתגובה לעומס חוזרני על הרקמה ויכול לגרום ליצירה של קרעים מיקרוסקופיים ברקמה.
הרקמה המתחדשת הינה רקמת חיבור צלקתית ולפיכך חלשה יותר, כמו כן עם הזמן יסתננו אל הרקמה כלי דם ועצבים מתוך ניסיון של הגוף לתקן את הנזק אך תהליך זה רק יחמיר את הבעיה.
בנוסף, בבדיקה היסטולוגית ניתן לראות אי סדירות ברקמה הגידית.

מרפק טניס - Tennis Elbow

לרוב המטופל יתאר כאב, אשר בבדיקה נכונה ומקיפה יתגלה כי נגרם בעקבות עומס חוזרני על שרירי האמה ושורש כף יד. הכאב מופיע באזור המרפק וכן לעיתים לאורך האמה בזמן ביצוע יישור של שורש כף יד ו/או החזקה של חפץ.
במצב מתקדם הכאב הינו קבוע ואינו תלוי בתנועה.

האבחון מתבצע על ידי פיזיותרפיסט או אורתופד, ברוב המקרים אין צורך בבדיקות הדמייה נוספות והאבחון הקליני מספיק כדי לתת תשובה מוחלטת על מקור הבעיה.
לאחר ראיון ותשאול המטופל, הפיזיותרפיסט יבצע בדיקה קלינית ובה יתבצעו מספר מבדקים שיכללו: בדיקת כח וטווחי תנועה, מבדקים ספציפיים לפתולוגיה, שלילת גורמים אחרים אשר יכולים לגרום לפגיעה עם סימנים דומים וכן בדיקה ע"י מישוש של המבנים האנטומיים במרפק.

אבחנה מבדלת:

• הקרנה ממקור צווארי [בלט/פריצת דיסק צווארית, לחץ על שורש עצב ממקור שרירי, שינויים ניווניים בעמוד שדרה הצווארי]
  • רדיקולופתיה צווארית
  • הקרנה משרירי וגידי הכתף
  • לחץ על העצב הרדיאלי או על אחד מסעיפיו באזורי המעבר
  • דלקת/טנדינופטיה בגיד התלת ראשי
  • בורסיטיס
  • אוסטאוכונדריטיס דיסקנס [OCD]
  • חוסר יציבות של הרצועות הצידיות אחוריות [radial collateral ligament]
  • דלקת מפרקים ניוונית של המרפק הרדיוס – קפיטלום [radiocapitellar]

דרכי טיפול במפרק טניס:

הטיפול מתקדם בארבעה מישורים – הדרכה והתאמה ארגונומית, טיפול ידני מנואלי להורדת כאבים, תרגול, חבישות ואמצעי עזר.
  1. הדרכה והתאמה ארגונומית וספורטיבית – הפיזיותרפיסט יבדוק מהן הסיבות האפשריות בסביבת העבודה, או באימונים כגון טכניקה לקויה או עובי אחיזה לא מותאם, וישנה או ישפר אותם בשיתוף המטופל.
  2. טיפול מנואלי – הטיפול יתמקד בהורדת כאב לצורך המשך שגרת חיים ותרגול/אימון ללא כאב. הפיזיותרפיסט ישתמש במגוון טכניקות ומובליזיציות כגון מאליגן, עיסוי, טיפול ברקמה רכה וכו'
  3. תרגול – התרגול יתמקד בלקויות הקימות על פי המטרות והצרכים של המטופל. תרגול אחיזה ושיפור כח האחיזה [grip] הכללי. בתרגול הפיזיותרפיסט ישתמש בסוגי כיווץ שונים על פי מצב המטופל והפתולוגיה.
  4. חבישות ואמצעי עזר – לעיתים ישנו צורך בחבישה על מנת לאפשר הורדה של הכאבים, בעיקר כאבי לילה, הפיזיותרפיסט יתאים את החבישה המתאימה על פי הצורך של המטופל.

לסיכום:

טניס אלבו, הינה פציעה אשר מטרידה רבים אך בטיפול קצר ואפקטיבי ניתן להתגבר על הבעיה על ידי הבנה של שורש הבעיה וטיפול נכון.