הפציעה של ליסנדרו מרטינז

שבר מאמץ בבסיס המסרק החמישי

הכירו את אתלטיקליניק: מכון פיזיותרפיה, הבית של הספורטאים

מכון פיזיותרפיה מתקדם לרפואה אורתופדית ופיזיותרפיה. במרכז תפגשו את הרופאים ואנשי המקצוע המומחים ביותר בתחומם כולל אורתופדיה, שיקום, אימון, תזונה וליווי מקצועי.

 

אחת התמונות המדוברות מהשבוע האחרון מגיעה מהמפעל הפחות יוקרתי באירופה, הליגה האירופאית, בו מנצ'סטר יונייטד אירחה את סביליה הספרדית שהסתיים בשיויון 2 מותח. למרות המשחק המצויין, התמונה המדוברת היא לאו דווקא של שער או מהלך כזה או אחר, אלא הפציעה של בלמה הארגנטינאי של מנצ'סטר, ליסנדרו מרטינז, והעזרה שקיבל משחקני הקבוצה היריבה וחבריו לנבחרת ארגנטינה. החלק המעניין? לא נראה שקרה לו משהו. לא סיבוב, לא עיקום קרסול או אפילו גלישה מהיריב. ממש משום מקום ליסנדרו מרטינז נשא משקל על הרגל הימנית והארגנטינאי התפתל על הדשא. מספר ימים אחרי נמסר ממנצ'סטר יונייטד שיש לליסנדרו שבר בכף הרגל.

"איפה השבר בכף הרגל?"

לכל האצבעות שלנו יש עצמות מסרק (metatarsal) שמקשרות ביניהן לעצמות הקטנות של כף הרגל. ליסנדרו מרטינז שבר את בסיס עצם המסרק החמישית (המחוברת לזרת). מכל השברים בכף הרגל מדובר על אחד השברים הנפוצים ביותר. בארה"ב מדווחים ששבר במסרק החמישי מהווה כ 5-6 אחוזים מסך כל השברים שהם ראו במיון בשנה החולפת. 

"איך זה קרה?"

השברים בעצם המסרק החמישית מתחלקים לשלושה איזורים. שניים מתוכם נוטים לקרות בגלל טראומה כזאת או אחרת (נקע או סיבוב קרסול). במקרה של ליסנדרו, שם לא היה מנגנון פציעה או טראומה, נראה שמדובר בשבר מאמץ. בדומה לאותם שברי מאמץ ידועים לשמצה מהצבא, יכולים להיווצר שברי מאמץ גם בעצמות המסרק בכף הרגל. לפי חלק מהסקירות, כ 59% מהמקרים של שברים באותו איזור לאו דווקא נבעו טראומה, אלא בדיעבד היו שברי מאמץ. 

השברים הללו קורים מלחצים חוזרים על האיזור, ואכן יש לציין שמרטינז שיחק ביונייטד 3272 דקות בכל המסגרות. זה מציב אותו במקום השלישי במספר הדקות שמעליו רק דה חאה השוער וברונו פרננדס. כמות כזאת של דקות משחק אכן יכולה להוות גורם משמעותי בהתפתחות שברי המאמץ הללו. למקרה שמישהו תוהה, חלק מאותם שברי מאמץ אפילו לא יהיו סימפטומטים או כואבים.

"מה יקרה עם ליסנדרו?"

בהתאם למה שלרוב רואים אצל ספורטאים עם שברים מהסוג הזה, ליסנדרו עבר ניתוח קיבוע לעצם המסרק וצפוי להיות ללא נשיאת משקל על הרגל, ויוכל לחזור לשחק עוד 6-8 שבועות ולמעשה גמר את העונה. ברשתות החברתיות ניתן כבר לראות שהוא נמצא עם מגף שאמור למנוע את נשיאת המשקל לאחר הניתוח. לפחות עכשיו הוא יזכה ללא מעט מנוחה ויוכל להתחיל לחשוב על לבנות את תהליך השיקום ובניית סרגל המאמצים שלו לקראת חזרה לאימונים ופעילות מלאה עם הקבוצה לקראת העונה הבאה.

אנחנו באתלטיקליניק מאחלים לליסנדרו מרטינז החלמה מלאה ושהפציעה לא תמנע ממנו להמשיך להצליח גם בעונה הבאה. 

 

אולי יעניין אותך גם

לפרטים נוספים ולקביעת פגישה השאר פרטים ואחד מנציגנו יחזור אליך בהקדם!

יש לכם סתם שאלה או בירור?
אנחנו זמינים בוואטסאפ

נשמח לעזור :)

אין תחליף לייעוץ וטיפול מקצועי!
לייעוץ מהמומחים שלנו, מלא/י את הטופס הבא ונחזור אליך בהקדם: