הפציעה של לוקאס הרננדז

הכירו את אתלטיקליניק: מכון פיזיותרפיה, הבית של הספורטאים

מכון פיזיותרפיה מתקדם לרפואה אורתופדית ופיזיותרפיה. במרכז תפגשו את הרופאים ואנשי המקצוע המומחים ביותר בתחומם כולל אורתופדיה, שיקום, אימון, תזונה וליווי מקצועי.

 

עוד יום עובר, ועוד שחקן צרפתי נפצע. הטריקולור אומנם הרשימו בניצחון 4-1 על אוסטרליה, אבל שילמו מחיר כבד עם ירידתו מהדשא של המגן הפותח לוקאס הרננדז המצויין, שחקנה של באיירן מינכן, שהוחלף ע"י אח שלו- תיאו הרננדז. אומנם אין דיווח רשמי על מקום הפציעה, אבל עולה חשד שמדובר באחת הפציעות הכי מורכבות שיש לעולם הספורט להציע: קרע ברצועה הצולבת הקדמית.

"מה זה רצועה צולבת?"

הרצועה הצולבת הקדמית הנקראת בקיצור "צולבת" או ACL (Anterior Cruciate Ligament), היא רצועה המחברת בין עצם הירך (femur) לבין עצם השוק (tibia). תפקיד הרצועה הצולבת הקדמית הוא בייצוב הברך ומניעת תנועה קדמית של עצם השוק ביחס לעצם הירך. בנוסף ברצועה ישנם מרכיבים סיבובים אשר מגבילים תנועה סיבובית של הברך בכל שלב בכיפוף הברך.

"למה יש חשד שמדובר בזה?"

לרוב הפציעות יש מנגנון שמאוד מתאים או טיפוסי להן. בניגוד למה שלא מעט חושבים, 70% מהפציעות בכלל נגרמות ללא התערבות או מגע של שחקן אחר. המנגנון הנפוץ ביותר לקרע ברצועה הצולבת הוא בזמן שינוי כיוון של הגוף תוך כדי שכף הרגל מקובעת לרצפה. דרכים נפוצות נוספות הם האטה של ריצה תוך שינוי כיוון וקיבוע כף הרגל על הרצפה, נחיתה מקפיצה, סיבוב תוך שימוש ברגל כציר וחבלה אחורית לשוק. התיאור הזה מאוד מתאים לאופן בו לוקאס הרננדז נפצע בזמן שירד להגנה. אומנם זה לא רשמי, וצריך לוודא את זה עם MRI, אבל כאמור הסיטואציה מאוד תואמת את המנגנון.

יש לציין שאחד הגורמים לפציעה מסוג זה היא גם חולשה שרירית והסטוריה קודמת של פציעות. אומנם הקריירה של לוקאס הרננדז רווייה בפציעות שריריות ומפרקיות, אבל הצרפתי חזר רק לפני פחות מחודש למגרש לאחר קרע במקרבי הירך שהשבית אותו ל-47 ימים. מאז הרננדז שיחק ב 3 משחקים עם הקבוצה הבווארית בלבד, ולא השלים פעם אחת 90 דקות. זו נקודה שיכולה להוות גורם תורם לפציעה הנוכחית.

"למה זה כזה מורכב?"

למרות שישנה מגמה לעודד שיקום שמרני ע"י פיזיותרפיה בלבד, עדיין רוב הספורטאים פונים לאופציה ניתוחית שכוללת החדרת שתל במקום הרצועה הקרועה בתהליך שנקרא "שחזור צולבת". התהליך השיקומי הוא ארוך ומצריך המון התייחסות למספר גורמים מכמה תחומים כמו: טווחי תנועה, כוח גס בגפיים, שליטה וקואורדינציה שרירית, יציבות, זמן החלמה וכיום ישנה התייחסות למצב הפסיכולוגי ותפיסת מצבו הרפואי של הספורטאי.

כמה מספרים שכדאי להכיר:

בעבר היו מחזירים למגרש לאחר 6 חודשים בלבד בהנחה שכל מבדקי הכוח והשליטה תקינים ואין כאבים, אבל מחקרים נוספים יצאו ודיווחו ש 40% אחוז מהשחקנים שחזרו לפני 9 חודשים קרעו שוב את אותה צולבת. היום מדובר על תהליך של 9-12 חודשים עד לחזרה למגרש במטרה למזער את סיכון הקריעה החוזרת. כל חודש המתנה מוריד את הסיכון לקרע חוזר בכ-50%, כשהמתנה מעבר ל12 חודשים אינה בעלת ערך מוסף.

הסיכון לקרע ברגל השניה, שלא עברה ניתוח לשחזור צולבת גדול מהרגיל והוא עומד על בין 4% ל 12%. זו הסיבה העיקרית בגללה יש התייחסות ספציפית להבדלים בין הרגליים בבדיקה לקראת חזרה למגרש.

הסקירות הנוכחיות טוענות שרק בארה"ב יש בין 100 ל- 250 אלף מקרים של קרע ברצועה הצולבת בשנה. כדורגל מדורג כאחד מענפי הספורט המוטים ביותר לקרע ב ACL.

שום דבר עוד לא רשמי, ואני מין הסתם לא יכול להכריז על זה בעצמי, אלא מקסימום לחשוד בהתאם למה שראיתי. בכל זאת, אם אני צודק יעבור לא מעט זמן עד שנראה את לוקאס הרננדז חוזר למגרש, וכמובן שהמונדיאל לא רלוונטי עבורו. עוד כאב ראש ראש עבור מאמן צרפת דידייה דשאן במירוץ לשמירה על התואר.

אולי יעניין אותך גם

לפרטים נוספים ולקביעת פגישה השאר פרטים ואחד מנציגנו יחזור אליך בהקדם!

יש לכם סתם שאלה או בירור?
אנחנו זמינים בוואטסאפ

נשמח לעזור :)

אין תחליף לייעוץ וטיפול מקצועי!
לייעוץ מהמומחים שלנו, מלא/י את הטופס הבא ונחזור אליך בהקדם: