זעזועי מוח בכדורגל

הכירו את אתלטיקליניק: מכון פיזיותרפיה, הבית של הספורטאים

מכון פיזיותרפיה מתקדם לרפואה אורתופדית ופיזיותרפיה. במרכז תפגשו את הרופאים ואנשי המקצוע המומחים ביותר בתחומם כולל אורתופדיה, שיקום, אימון, תזונה וליווי מקצועי.

 

המשחק בין איראן לאנגליה יצר לא מעט כאב ראש.
לא, אני לא מדבר על המסרים הפוליטיים לכל צד, או אפילו מבול השערים שנפל על איראן, אלא דווקא על כאב ראש אחר- זעזועי מוח. הסיבה בגללה מאיראנווד האיראני והארי מגווייר הבריטי עזבו את המגרש (מעבר לחבלה המאסיבית אותה קיבל השוער האיראני).

"מה זה זעזוע מוח?"

זעזוע מוח נגרם בחבלה ישירה לראש ויוצר תנועה מהירה של המוח בתוך הגולגולת. במהלך אותו זעזוע מוח יכול להיות אפקט של לחץ על הנוירונים ומתח על האקסונים במוח ויכולים לפגוע במהלך העצבי. במחקרים נמצא שיכולה להיות לאורך זמן פגיעה בסידור של אותם אקסונים ופגיעה בתהליכים המטבוליים של הנוירונים.

"מה הם מרגישים?"

סחרחורות, בחילות, לחץ בראש, בילבול, שינוי בהתנהגות ואובדן זיכרון. לעיתים זה יכול להתחיל ממש באיבוד הכרה כתוצאה מהפגיעה.

"מה עושים עם זה?"

כשזה קורה על המגרש מבצעים הערכת מצב לספורטאי. מתחילים בהערכת מצב ההכרה שלו, אם הוא מגיב שקוראים לו והאם הוא מבולבל. בהמשך בוחנים סימפטומים אחרים כמו סחרחורות וכאבי ראש. מחוץ למגרש מבצעים בדיקות דימות (CT, MRI ) לברר האם יש פגיעה ישירה בגולגולת ובמוח עצמו. זמן ההחלמה יכול לנוע בין שבוע עד כ 3 חודשים, וישנם מקרים בהם זה יכול להמשך לעד כשנה.

קצת מספרים:

ע"פ חלק מהסקירות, נמצא שבארה"ב ישנם 1.6-3.8 מיליון מקרים מידי שנה של זעזועי מוח כתוצאה מספורט.

ענפי הספורט עם אחוז זעזועי המוח הגבוהים ביותר הינם פוטבול אמריקאי, רוגבי, הוקי והיאבקות. אצל נשים כדורגל וכדורסל נמצאים בראש הרשימה.

אומנם באופן כללי זעזועי מוח נפוצים יותר בגברים מנשים, אך בענפי ספורט בעלי כללים זהים בין המגדרים (כמו כדורסל וכדורגל) נמצא כי נשים סובלות פי 2 מגברים מזעזועי מוח.

הסיבה המרכזית היא ששרירי צוואר חזקים יותר מקטינים את הכוחות שעוברים לגולגולת ולכן חלק מהאימונים בענפי הפוטבול וכד' מוכוונים לחיזוק שרירי הצוואר.

הסיכוי של זעזוע מוח לקרות שוב? המחקרים נעים בין 5.6-36 אחוזים. יש הטוענים שבענפי ספורט עם מגע שיעור החזרה אף גבוה יותר. אותם מחקרים מציינים שבגלל הפגיעה המטבולית אותה ציינתי בהתחלה הסיכוי לזעזוע מוח נוסף גבוה.

עוד לא ברור כרגע מה מצבם של מאיראנוואנד והארי מגרוויר והגיוני שהם נמצאים בהערכות מול הצוותים הרפואיים. מה שבטוח, זה לא משהו שצפוי לעבור מהר כל כך, ויכול להיות קריטי בטורניר קצר כמו המונדיאל. אנחנו כמובן מאחלים לשחקנים לסיים את המונדיאל בריאים, ועבור הצופים בבית לראות כמה שפחות דרמות כמו אלו ויותר כדורגל טוב. המשחק הזה לחלוטין נתן לנו את שניהם.

אולי יעניין אותך גם

לפרטים נוספים ולקביעת פגישה השאר פרטים ואחד מנציגנו יחזור אליך בהקדם!

יש לכם סתם שאלה או בירור?
אנחנו זמינים בוואטסאפ

נשמח לעזור :)

אין תחליף לייעוץ וטיפול מקצועי!
לייעוץ מהמומחים שלנו, מלא/י את הטופס הבא ונחזור אליך בהקדם: